Супрацоўніцтва ў прамысловасці Беларусі і Расіі актыўна выходзіць на новы этап – развіцця канкрэтных кааперацыйных праектаў. У апошнія пяць гадоў дзве краіны зрабілі некалькі значных крокаў у развіцці прамысловай кааперацыі. Быў прыняты шэраг стратэгічных дакументаў, дзе вызначаны планы сумеснай работы, - дэкрэты Вышэйшага дзяржаўнага савета Саюзнай дзяржавы "Аб асноўных напрамках рэалізацыі палажэнняў Дагавора аб стварэнні Саюзнай дзяржавы на 2021-2023 гады і 2024-2026 гады", 28 саюзных праграм, Дэкрэт "Аб асобных пытаннях рэалізацыі адзінай прамысловай палітыкі і правілах пацвярджэння вытворчасці прамысловай прадукцыі на тэрыторыі Саюзнай дзяржавы".
Асноўнай кропкай прыкладання практычных намаганняў па развіцці прамысловай кааперацыі з'яўляецца міжрэгіянальнае ўзаемадзеянне. У Беларусі створаны iнстытут замацаваных за рэгіёнамі Расійскай Федэрацыі кіраўнікоў – за 40 службовымі асобамі (членамі ўрада, кіраўнікамі дзяржаўных арганізацый, аблвыканкамаў і Мінгарвыканкама) замацавана 80 рэгіёнаў Расіі. З кожным суб'ектам створаны рабочыя групы або саветы дзелавога супрацоўніцтва, на якіх разглядаюцца ўсе пытанні ўзаемадзеяння, уключаючы прамысловасць.
У Беларусі створаны iнстытут замацаваных за рэгіёнамі Расіі кіраўнікоў
Адзін з драйвераў прамысловага супрацоўніцтва – машынабудаванне. У галіне нямала ўжо праведзеных паспяховых кааперацыйных праектаў. Тэхніка з выкарыстаннем беларускіх машынакамплектаў збіраецца на АТ "Уфімскі трамвайна-тралейбусны завод", АТ "Чарапавецкі ліцейна-механічны завод", ТАА "Амкадор-Бранск", АТ "Брансксельмаш" і на многіх іншых расійскіх вытворчасцях. У Башкартастане з 2021 года паспяхова працуе вытворчасць машын і абсталявання для пасляўборачнай апрацоўкі збожжа ТАА "Амкадор-Агідэль". Шасі МАЗ дааснашчаюць расійскімі спецыялізаванымі надбудовамі на прадпрыемствах холдынгу «Меркатор», АТ «Пад'ёмныя машыны», ТАА «МАЗ Цэнтр Чэлябінск», АТ «Мцэнскі завод «Каммаш». Беларускія камплектуючыя актыўна выкарыстоўваюць больш за 20 расійскіх машынабудаўнікоў, у тым ліку флагманы «Растсельмаш», УАЗ, КАМАЗ і УРАЛ. Гэта далёка не поўны пералік, які да таго ж пастаянна пашыраецца.
Яшчэ адзін вялікі крок для спрашчэння прамкааперацыі зроблены літаральна на днях – 2 кастрычніка Прэзідэнт Беларусі Аляксандр Лукашэнка падпісаў Закон "Аб ратыфікацыі Пагаднення паміж Урадам Рэспублікі Беларусь і Урадам Расійскай Федэрацыі аб парадку прызнання электроннага подпісу (электроннага лічбавага подпісу) у электронным дакуменце пры трансгранічным электронным узаемадзеянні". Міжнародны дагавор прадугледжвае ўзаемнае прызнанне бакамі электроннага лічбавага подпісу ў электронных дакументах, створаных, адпаведна, у Беларусі і Расіі. Пасля завяршэння нашымі краінамі неабходных унутрыдзяржаўных працэдур і канчатковага ўступлення ў сілу гэтага дакумента суб'екты гаспадарання дзвюх краін змогуць без абмежаванняў удзельнічаць у дзяржзакупках і аператыўна здзяйсняць іншыя юрыдычна значныя дзеянні на агульных рынках тавараў і паслуг Беларусі і Расіі.
Актывізавана стварэнне і развіццё адзіных мультыбрэндавых цэнтраў продажаў і сэрвіснага абслугоўвання беларускай тэхнікі ў рэгіёнах Расійскай Федэрацыі. Сярод мэтаў на бліжэйшую перспектыву – стварэнне гандлёвых дамоў Рэспублікі Беларусь у расійскіх рэгіёнах. Адзін са свежых прыкладаў – мультыбрэндавы цэнтр беларускай тэхнікі, які адкрыўся 3 кастрычніка ў расійскім Омску. У лінейцы прадукцыі, якую плануюць пастаянна абнаўляць і пашыраць, ужо малакавозы, аўтакраны, грузавікі. Ключавая задача цэнтра – поўнае суправаджэнне спажыўца. Для Омскага спажыўца два галоўных плюсу – цана ніжэй, а якасць абслугоўвання вышэй. Пры гэтым адной сельгастэхнікай мультыбрэндавы цэнтр абмяжоўвацца не плануе.
Варта адзначыць высокі ўзровень узаемадзеяння ў будаўнічай сферы. Беларускія будаўнікі ўзводзяць аб'екты прамысловага і сацыяльнага прызначэння ў многіх суб'ектах Расійскай Федэрацыі, у тым ліку ў ключавых рэгіёнах-партнёрах. Да прыкладу, камфорт і якасць пабудаванага беларусамі жылля і сацыяльных аб'ектаў даўно ацанілі ў Калужскай вобласці, у рэгіёне чакаюць і хуткага пачатку будаўніцтва малочна-таварнага комплексу па беларускіх тэхналогіях і з беларускім жа абсталяваннем. Праўда, хацелася б часцей бачыць беларускіх будаўнікоў у якасці падрадчыка, а не на субпадрадзе.
Вялікія перспектывы для супрацоўніцтва дзвюх краін адкрыліся ў імпартазамяшчэнні
Запатрабаваны ў Расіі і паспяховы вопыт дарожных кампаній Беларусі ў праектаванні і будаўніцтве аўтамабільных дарог. Да прыкладу, у верасні падчас візіту ў Беларусь губернатар Краснадарскага краю Веніямін Кандрацьеў зацікавіўся будаўніцтвам дарог з цэментабетону. Кіраўніка рэгіёну ўразіла тэхналогія вытворчасці дарожнага пакрыцця на хуткаўзведзеным мабільным заводзе, здольным за змену апрацаваць 7 вагонаў чыстага цэменту, а з моманту выпуску матэрыялу да кладкі праходзіць усяго 40 хвілін.
Патэнцыял супрацоўніцтва Беларусі і Расіі ў прамысловасці, як і ў многіх іншых сферах, усё яшчэ застаецца велізарным. І самыя вялікія перспектывы для дзвюх краін адкрыліся на трэку імпартазамяшчэння. Рухаючыся па шляху развіцця імпартазамяшчальнай кааперацыі, ствараючы канкурэнтаздольны і запатрабаваны ў Саюзнай дзяржаве і ва ўсім свеце прадукт, мы зможам не толькі засцерагчы сябе ад разнастайных санкцый, але і актыўна выходзіць на рынкі трэціх краін з таварамі пад брэндам "Зроблена ў Саюзнай дзяржаве".