Станаўленне лічбавай эканомікі ў найбольш развітых краінах будзе ўзмацняць пратэкцыянізм і санкцыйны ціск у адносінах да ўсіх, хто не ўваходзіць у контур іх экасістэмы. Таму Беларусі і Расіі вельмі важна прыступіць да фарміравання лічбавай эканомікі для абароны сваіх нацыянальных інтарэсаў. Стварэнне лічбавых платформаў са штучным інтэлектам, дзе будуць заключацца смарт-кантракты, дазволіць Расіі і Беларусі выйсці на новы ўзровень кіравання рызыкамі, прыняцця рашэнняў і эканамічнага планавання.
Такія паняцці, як электронная эканоміка, сеткавая эканоміка і эканоміка назірання, ужо ўвайшлі ў шырокі ўжытак. Але гэтыя парадыгмы ў большай ступені тычыліся рэалізацыі эканамічных адносін на аснове Інтэрнэту і мабільных тэхналогій.
Лічбавая эканоміка-гэта нешта зусім іншае, паколькі для яе вызначальнае значэнне маюць ужо дзве іншыя тэхналогіі: размеркаваныя рэестры (блокчэйн) і штучны інтэлект (ШІ). Яны знаходзяцца толькі на пачатковых этапах развіцця, але патэнцыял іх уздзеяння на сацыяльна-эканамічнае жыццё і сферу бяспекі настолькі вялікі і відавочны, што вельмі часта ініцыятарамі размоў і ініцыятыў аб лічбавай эканоміцы выступаюць хутчэй палітыкі і практыкі, чым навукоўцы.
Для дзяржаўнай палітыкі Беларусі і Расіі вельмі важна прыступіць да фарміравання лічбавай эканомікі ў мэтах захавання нацыянальных інтарэсаў і прыярытэтаў.
З аднаго боку, можна рабіць шмат паступальных крокаў па шляху даганяючай мадэрнізацыі традыцыйных вытворчых галін і паслуг згодна бягучым трэндам і досыць доўга трываць выдаткі без вялікай аддачы. З іншага боку, можна зрабіць два рашучых крокi па ўкараненні лічбавых валют цэнтральных банкаў (ЛВЦБ) і ІІ ўзроўню арганізацыі, стварыўшы ўмовы для паспяховага ўкаранення ўсіх астатніх дапаможных тэхналогій і росту даходаў насельніцтва нашых краін.
Сярод найбуйнейшых краін з развітой эканомікай – тых, чые валюты адыгрываюць асаблівую ролю ва ўнутраных і глабальных фінансах, - змены адбываюцца павольней, чым у іншых. Але нават для цэнтральных банкаў гэтых краін усё здаецца ясным, і яны пачалі закладваць аснову для ўкаранення ЛВЦБ.
Пры гэтым, калі чарговы глабальны фінансавы крызіс, заліты кавіднымі грашыма, вернецца, мы можам быць гатовыя. У сітуацыі, калі цэнтральным банкам не хапае магчымасцяў выкарыстоўваць традыцыйныя інструменты палітыкі, такія як зніжэнне працэнтных ставак для процідзеяння рызыцы глыбокай і зацяжны рэцэсіі, выкарыстанне ЛВЦБ дасць магчымасць эфектыўна ўводзіць адмоўныя працэнтныя стаўкі як інструмент "выхаду з нулявой мяжы". Стымуляваць ўнутранае спажыванне і інвестыцыі вельмі важна, калі мы хочам паспяхова рэалізаваць заяўленыя намі дзяржаўныя праграмы, звязаныя з вытворчасцю інавацыйнай і высокатэхналагічнай прадукцыі. У гэтым выпадку абумоўленае на ўзроўні праграмнага дызайну "лічбавае стымуляванне" спажывання не проста айчынных тавараў (магчыма, дастаткова імпартаёмістых), а айчыннай дабаўленай вартасці створыць умовы для запуску высокатэхналагічных B2C-вытворчасцяў без рызык для інфляцыі.
Нягледзячы на частковае выкарыстанне тэхналогіі размеркаваных рэестраў пры стварэнні ЛВЦБ (для захавання хуткасці і маштабаванасці), актыўнае выкарыстанне функцый, натхнёных крыптавалютами (крыптаграфічныя канструкцыі для забеспячэння прыватнасці і магчымасці аўдыту, праграмiруемасцi і самастойнага захоўвання), дазволіць захаваць прастору даверу для прыцягнення замежных інвестыцый.
Выкарыстанне эканамічных платформаў з ШІ выведзе нас на новы ўзровень прыняцця рашэнняў
Зусім новы ўзровень кіравання рызыкамі, аналітыкі і прыняцця рашэнняў мы атрымаем дзякуючы выкарыстанню эканамічных платформаў з ШІ. Мэта па стварэнні ERP-ШІ (англ. Enterprise Resource Planning - планаванне рэсурсаў прадпрыемства, аўтаматызаваныя сістэмы кіравання прадпрыемствам. - Рэд.) з улікам індустрыяльнага характару і адкрытасці нашых эканомік выглядае больш пераважнай, чым стварэнне вялікіх лінгвістычных ШІ-мадэляў тыпу ChatGPT. Нацыянальная міжгаліновая лічбавая платформа нясе больш відавочны і прадказальны эканамічны эфект. Гэты эфект заключаецца не толькі ў кардынальным зніжэнні транзакцыйных выдаткаў, але і ў кардынальным змене нашага падыходу да эканамічнага планавання.
У адрозненне ад традыцыйнага дзяржплана як сукупнасці дырэктыў для прадпрыемстваў і арганізацый, зацвярджэнне якога вырабляецца па выніках збору дадзеных і разліку мэтавых паказчыкаў, ERP-ШІ дазволіць на практыцы рэалізоўваць лічбавы план у дзяржаўным маштабе. Дадзены план будзе ўяўляць сабой сукупнасць смарт-кантрактаў, заключаных паміж удзельнікамі сістэмы ў лічбавай форме. Па сутнасці, падобны план перастае быць планам у сэнсе некаторага абгрунтаванага і жаданага меркавання пра будучыню. Для прапанаванага лічбавага плана больш мэтазгодна ўжываць такую катэгорыю, як фактычны план. Ён можа стаць аптымальным інструментам як для выбудоўвання буйных і паспяховых на глабальным узроўні галіновых дзяржкарпарацый, так і рэалізацыі стабільнага і прадказальнага прыватна-дзяржаўнага партнёрства. Дасягненне выніку прадугледжвае выкарыстанне наступных тэхналогій і мадэляў: міжгаліновы баланс; блокчэйн; смарт-кантракты; спецыфічныя мадэлі па аптымізацыі мэтаў гаспадарчых суб'ектаў без скразной аўтаматызацыі мэтапакладання ("кіраванне без чалавека").
Сучаснае планаванне будзе адбывацца на аснове ўжо заключаных смарт-кантрактаў
Кожны кіраўнік сам вызначае мэтавую функцыю гаспадарчага суб'екта на канкрэтным этапе (прыбытак, развіццё холдынгу, выкананне дзяржпраграмы і гэтак далей). ШІ патрэбен для імітацыйнага мадэлявання і прапановы магчымых кантрактаў для іх наступнай легалізацыі кіраўніком. Пераважнай выглядае ідэя, калі не мяркуецца адзінага "інтэлекту" для ўсёй сістэмы: кожны кіраўнік мае свайго эканамічнага робата, які рэалізуе планаванне і аптымізацыю рэсурсаў з пункту гледжання зададзенай кіраўніком мэтавай функцыі, якая рэалізуецца ў сістэме ERP-ШІ як шматузроўневым асяроддзі арганізацыі пратаколаў ўзаемадзеяння інфармацыйных сістэм суб'ектаў ERP-ШІ, праграмных рашэнняў на базе эталоннай рэалізацыі пратаколу з адкрытым кодам, размеркаваных баз дадзеных і ведаў, фінансавых платформаў для базіснай, фiятных і лічбавых валют, а таксама саміх эканамічных робатаў ERP-ШІ.
Магчымае стварэнне нацыянальных сістэм ERP-ШІ і ЛВЦБ у гарманізаванай фінансавай логіцы і макраэканамічнай парадыгме дазволіць нашым краінам не толькі выбудаваць адзіную эканамічную прастору з апорай на высокую паўнату дадзеных і нізкую асіметрыю інфармацыі, але і дамагчыся фактычных поспехаў эканамічнага росквіту.